
Święty Agapit I (urodzony w Rzymie, w 490 roku, zmarł w Konstantynopolu, 22 kwietnia 536 roku) herb
Syn Giordana z Rzymu z rodu Anicjuszów.
Papież, Biskup Rzymu, Wikariusz Jezusa Chrystusa, Następca i Książe Apostolski, Najwyższy Biskup Kościoła, Patriarcha Świata od 13 maja 535 roku do 22 kwietnia 536 roku.
"Zanim ten zamiar we mnie był poczęty,
W Chrystusie naturę jedną uznawałem,
Pokojącymi złudzon argumenty.
Kiedym był takim ogarnięty szałem,
Papież Agapit prawdę mi do sedna
Odkrył i moim uczynił udziałem.
Jam w to uwierzył, co mi dobył ze dna..."
- to fragment opowieści, którą na kartach Boskiej Komedii snuje przed poetą bizantyjski cesarz Justynian I "Wielki" (Raj, pieśń VI, 13-19).
Podobnie jak papież Feliks III, pochodził z arystokratycznego, zamożnego rodu Anicjuszów. Jego ojciec prezbiter przy kościele SS. Giovanni e Paolo został zamordowany we wrześniu 502 roku przez zwolenników antypapieża Wawrzyńca. Agapit otrzymał staranne wykształcenie, a w gminie rzymskiej doszedł do godności archidiakona. Po elekcji na papieża został zmuszony przez ostrogockiego władcę Italii do wpłacenia trzech tysięcy solidów w złocie do królewskiego skarbca, jako daniny za uznanie wyboru. W taki sposób król rozciągnął obowiązujący w Rzymie obyczaj, według którego nowo wybrany papież obdarowywał członków senatu.
Zaraz po intronizacji, jako przeciwnik wyznaczania przez papieża swego następcy, Agapit I spalił publicznie przed konfesją św. Piotra dokument zawierający klątwę rzuconą kilka lat wcześniej przez Bonifacego II na Dioskura. Tym samym dokonał swoistej rehabilitacji antypapieża. Razem z Kasjodorem, arystokratą rzymskim i aktywnym katolikiem w służbie monarchii ostrogockiej, planował utworzenie w Wiecznym Mieście ośrodka studiów religijnych, czyli chrześcijańskiego uniwersytetu. Jego częścią miała być biblioteka teologiczna, na podobieństwo Biblioteki Aleksandryjskiej, utworzona w domu rodzinnym papieża na Monte Caelio.
Agapit I był nieugiętym przeciwnikiem arianizmu i monofizytyzmu. Biskupom afrykańskim wyjaśnił, że arianie, którzy nawrócili się na katolicyzm, nie mogą być dopuszczani do sprawowania urzędów kościelnych. Natomiast cesarzowi, który wstawiał się za nawróconymi duchownymi ariańskimi, odpisał, że prawo nie pozwala im na kontynuowanie posługi kapłańskiej.
Bronił Agapit I prawa papieży do powoływania i odwoływania biskupów. Ostro sprzeciwiał się sytuacjom, w których świeccy zajmowali się nauczaniem w świątyniach. Gdy z Północnej Afryki wyparto Wandali i przywrócono na tamtejszych terytoriach katolicyzm, nie wyraził zgody na pełnienie posługi kapłańskiej nawróconym arianom.
Po rozbiciu przez armię bizantyjską, dowodzoną przez generała Belizariusza, afrykańskiego państwa Wandalów, wschodniorzymski cesarz Justynian I przygotowywał się do kampanii przeciw Gotom. Flota bizantyjska zajęła już Sycylię, którą władali Ostrogoci, a wojsko sposobiło się do karnej ekspedycji w odwecie za zabójstwo regentki Amalasunty. Italią rządził, bowiem Teodahad, który po zamachu stanu zesłał Amalasuntę na wyspę na jeziorze Bolsena, gdzie została uduszona 5 kwietnia 535 roku. Przed śmiercią zdążyła ona wysłać list do Justyniana I z prośbą o pomoc. Teodahat zmusił papieża do wyjazdu z misją do Konstantynopola w lutym 536 roku i zagroził śmiercią senatorom rzymskim oraz ich rodzinom, jeśli cesarz nie zaniecha planu podboju Italii.
Kiedy między Teodahadem i cesarzem Bizancjum Justnianem I doszło do konfliktu zbrojnego, papież starał się mediować i pośredniczyć w pokojowych rokowaniach. Po licznych klęskach zadanych armii Teodahada, ten ostatni zamordował własna żonę i zagroził, że jeśli Justynian nie zaprzestanie dalszych działań wojennych, w podobny sposób zginą wszyscy rzymscy senatorowie oraz ich żony i dzieci, po czym zmusił papieża Agapita do udania się w podróż do Konstantynopola, by ten uświadomił cesarzowi ową groźbę.
W Konstantynopolu zgotowano Agapitowi I entuzjastyczne powitanie, ale cesarz, któremu marzyła się odbudowa cesarstwa rzymskiego, oświadczył, że przygotowania są zbyt zaawansowane, aby je przerywać. Mimo owacji tłumów po przybyciu do miasta, jego wizyta w lutym 536 roku nie okazała się zbyt owocna. Nie udało mu się zapobiec kolejnym zbrojnym wyprawom bizantyjskiego generała Belizariusza do Italii. Zatwierdził za to jedną z formuł mnichów scytyjskich jako prawowierną, której jego poprzednik, papież Hormizadas zaakceptować nie chciał.
Papież niewiele, więc osiągnął, a jego podróż była na tyle kosztowna, że musiał zastawić naczynia liturgiczne. Zdołał jednak doprowadzić do ustąpienia Antymosa I, monofizyckiego patriarchy Konstantynopola, który cieszył się przychylnością cesarzowej Teodory. Utworzył on swoistą koalicję monofizycką z patriarchami Aleksandrii i Jerozolimy. Dzięki poparciu cesarza Agapit I ogłosił, że jego przeniesienie ze stolicy w Trizbonie było niezgodne z prawem i usunął Antymosa I z biskupstwa. Podobnie uczynił z patriarchą aleksandryjskim Teodozjuszem I, a potem konsekrował 13 marca 536 roku na patriarchę Konstantynopola Mennasa, który wcześniej musiał złożyć podpis pod tzw. "formułą Hormizdasa". To był pierwszy i jedyny w dziejach przypadek wyświęcenia patriarchy Konstantynopola przez biskupa Rzymu.
Swą rzymską, domową posiadłość leżącą na wzgórzu celiańskim zamienił Agapit w bibliotekę, która miała wejść w skład zakładanego przez niego Uniwersytetu Rzymskiego, a której struktura wzorowana była na słynnej bibliotece z Aleksandrii.
Do Wiecznego Miasta papież już nie powrócił: niebawem zapadł na zdrowiu i zmarł, w Konstantynopolu. Długo wspominano go 20 września, bo właśnie w tym dniu jego ciało - przewiezione w zaplombowanej ołowianej trumnie dotarło do Rzymu i zostało złożone w Bazylice św. Piotra.
Obecnie wspomnienie liturgiczne na Zachodzie przypada 22 kwietnia oraz 20 września, a w Kościele wschodnim 17 kwietnia.
Żródła:
"Leksykon papieży" - Rudolf Fischer-Wollpert, przekład: Bernard Białecki
"Poczet papieży" - Michał Gryczyński
"Poczet papieży" - Jan Wierusz Kowalski
Święty Agapit I "Święci na dziś"
Agapetus I w "Geneall" tłumaczenie: Bogdan Pietrzyk
USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24 poz. 83 z późn. zmianami)
Bogdan Pietrzyk